[śląskie] #szlakami na Trzy Kopce Wiślańskie

Nie zawsze jest czas i chęci na wielogodzinne górskie wyprawy. Sami nieustannie poszukujemy ciekawych, mało wymagających oraz obfitych w piękne widoki szlaków, aby nie zniechęcać dzieci. Z pewnością nasza propozycja na zdobycie Trzech Kopców Wiślańskich z Brennej spełnia wszystkie te warunki!

Szczyt znajduje się w Beskidzie Śląskim, w paśmie Równicy i jest wysoki na 810 m n.p.m. Nazwa tej góry pochodzi od charakterystycznych w dawnych czasach kopców z kamieni, układanych celem oznaczenia granic. A właśnie na jej szczycie stykają się granice trzech miejscowości: Brennej, Wisły oraz Ustronia. Jako, że 'inne' Trzy Kopce znajdziemy również u styku granic Brennej, Szczyrku i Wapienicy oraz w Beskidzie Żywieckim, dodano do nazwy wyróżnik w postaci przymiotnika "Wiśańskie".

Nasza propozycja to wycieczka o łagodnym profilu, z ładnymi widokami. Całość zajęła nam niecałe 4h, a to tylko dlatego, że zatrzymaliśmy się na dłużej w Telesofówce na posiłek i podziwianie krajobraz. Niestety, jako że część z zaplanowanej pętli prowadzi poza szlakami górskimi, a biegnie przez drogi osiedlowe, z których często korzystają turyści, nie jesteśmy w stanie wygenerować gotowej mapki do ściągnięcia. Przedstawiamy za to poniżej nagranie naszej trasy, które można na przykład łatwo nanieść na zwykłą mapę.

Wycieczkę rozpoczynamy w Brennej (Leśnica), na parkingu przy budynku Nadleśnictwa Ustroń - Leśnictwo Leśnica. Jest tu całkiem sporo miejsca dla samochodów, o ile przyjedziecie wcześnie :) Poniżej mapka do tego miejsca.

Droga na szczyt prowadzi początkowo betonowymi ażurami szlakiem zielonym. Nie jest wymagająca, jak zresztą cała wyznaczona przez nas trasa, a jej różnorodność z pewnością przypadnie Wam do gustu. Na pierwszym napotkanym rozwidleniu skręcamy w lewo i szybko dochodzimy do pięknej polany nieopodal szczytu Gronika.

Z tego też miejsca możemy dojrzeć szczyt Trzech Kopców Wiślańskich oraz Telesforówkę. Telesforówka to w zasadzie dwa obiekty, oddalone od siebie o ok 80m. Jeden z nich to punkt gastronomiczny, a drugi ("Przytulisko") to "chatka noclegowa". Oba leżą praktycznie na samej grani pasma Trzech Kopców Wiślańskich. Warto zatrzymać się w tym miejscu, odpocząć i zregenerować siły dobrą strawą, którą tam serwują.

Aby dostać się na szczyt idziemy ciągle zielonym szlakiem do momentu, aż zbiega się on z niebieskim. Skręcamy w lewo, na połączony szlak zielono-niebieski i idziemy do momentu jego zakończenia, czyli na sam szczyt. Znajduje się tu piękna widokowa polana, z której przy dobrych warunkach pogodowych możemy dostrzec Skrzyczne, Baranią Górę, Kotarz, Grabową, grzebiet Stary Groń, Czantorię, Równicę czy też Orłową. To też miejsce skrzyżowania kilku szlaków turystycznych ( z i do Wisły, Ustronia oraz Brennej). Zaledwie 200m od szczytu znajduje się wspomniana wcześniej Telesforówka, którą warto odwiedzić.

Zapewniamy, że to nie koniec ładnych widoków. Idąc dalej, aby zatoczyć pętlę na szlaku, musimy cofnąć się do momentu połączenia szlaków zielonego i niebieskiego. Tym razem wybieramy szlak niebieski, skręcając w lewo na rozwidleniu.

Idziemy ciągle tym szlakiem, mijając charakterystyczny punkt - zbieg szlaku czarnego i niebieskiego, znajdujący się na Zakrzosku. To wypiętrzenie grzbietu Równicy na wysokości 695 m n.p.m. Ciekawostką jest, że nazwa pochodzi od tzw. zakszosów - nacięć wykonywanych siekierą na drzewach, które oznaczały granicę posiadłości.

Od tego miejsca, po przejściu ok 600 m, skręcacie w prawo. Ścieżka prowadzi do miejsca startu, czyli parkingu w Brennej. Częściowo wśród domów, przez las i po asfalcie. Przy schodzeniu w jednym momencie natraficie na skrzyżowanie dróg asfaltowych - tutaj skręćcie w lewo (ul. Świniorka).

Patrząc na okolicę nie dziwimy się, ze ludzie postanowili wybudować w tym miejscu swoje domy ;) Jak wcześniej wspominaliśmy - nie jest to wyznaczony szlak turystyczny, a droga dojazdowa do nieruchomości, które się przy niej znajdują. A w związku z tym - nie możemy jej wyznaczyć w naszym ulubionym serwisie do planowania wycieczek w górach. Niemniej nawet ona jest różnorodna i momentami oferuje piękne widoki.